پیش‌نیازهای آیلتس

آزمون آیلتس چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

اولین سوالی که ممکن است پرسیده شود این است که: “آزمون ایلتس چیست و چه کسانی نیاز دارند در این آزمون شرکت کنند؟”

آزمون ایلتس (IELTS) یکی از آزمون‌های متداول سنجش توانایی‌های زبان آموزان است که در خیلی موارد جایگزین آزمون‌هایی مثل تافل (TOEFL) شده است.

خیلی از دانشگاه‌های عمدتاً آمریکایی که قبلاً صرفاً آزمون تافل را قبول داشته‌اند؛ حالا مدرک آزمون ایلتس را هم به رسمیت می‌شناسند و می‌پذیرند.

علت پذیرش همگانی آزمون ایلتس سنجش سطح زبانی افراد در کنار سایر توانایی‌ها مثل توانایی یادگیری و بهره هوشی افراد می‌باشد.

همچنین، سیستم نمره‌دهی بسیار دقیقی در این آزمون وجود دارد.

آزمون ایلتس (IELTS) از چهار مهارت تشکیل شده که در زمان برگزاری که حدود دو ساعت و نیم طول می‌کشد، می‌بایست در سه مهارت شنیداری(Listening)، نوشتاری (Writing) و درک مطلب( Reading) امتحان بدهید.

دیگر مهارت باقی مانده، مهارت مکالمه (Speaking) می‌باشد که می‌توانید تا یک هفته بعد از انجام بخش کتبی آزمون ایلتس در این بخش شفاهی هم شرکت کنید.

البته ناگفته نماند که باید قبل از ثبت‌نام آزمون، روز و ساعت شرکت در این بخش را هم تعیین کنید.

چه کسانی باید آزمون ایلتس بدهند؟

واقعیت این است که شما باید زمانی آزمون ایلتس بدهید که پیش نیازهای لازم برای آزمون ایلتس ( pre-ielts) مثل زبان عمومی را گذرانده باشید.

بعضی از شرکت‌های بین المللی معمولاً برای استخدام این مدارک را از شما مطالبه می‌کنند و همینطور برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور معمولاً این مدرک زبان مطالبه می‌شود.

همچنین دانشجوهای دکترا در ایران می‌توانند مدرک ایلتس را به عنوان یک مدرک معتبر ارائه دهند، البته به غیر از مدرک ایلتس، مدارک زبان‌انگلیسی دیگری هم مورد قبول دانشگاه‌های داخل کشور می‌باشند.

نکته مهم دیگر آنکه آزمون ایلتس دو نوع General و Academic است؛ که این دو آزمون در بخش‌های درک مطلب (Reading) و نوشتار (Writing) متفاوت هستند.

آزمون آیلتس آکادمیک (Academic) معمولاْ در این دو بخش ذکر شده دشوارتر می‌باشد.

به یاد داشته باشید که این دو مدرک با هم قابل جایگزینی نیستند.

مثلاً اگر نمره بسیار خوبی در آزمون جنرال (General) کسب کرده باشید، اما دانشگاه یا محل کار مورد نظر مدرک آیلتس آکادمیک (Academic) با نمره‌ای کمتری مطالبه کرده باشد، نمی‌توان مدرک آزمون آیلتس جنرال را به عنوان جایگزین مدرک آیلتس آکادمیک ارائه داد.

 

کتاب های پیش نیاز ایلتس

یکی از موضوعات مهمی که احتمالاْ ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول کرده این است که وقتی به بازار کتاب و یا وب‌سایت‌های فروش کتاب های pre-ielts یا همان کتاب های پیش نیاز ایلتس مراجعه می‌کنیم با حجم انبوهی از کتاب‌های حجیم مواجه می‌شویم.

در این شرایط، با خودمان فکر می‌کنیم که اگر همه عمر را هم در راه یادگیری زبان انگلیسی هزینه کنیم، باز هم نخواهیم توانست همه این کتاب های پیش نیاز ایلتس را مطالعه کنیم؛ چه برسد که بتوانیم حتی برای آزمون ثبت نام کنیم!

واقعیت این است که کتاب های pre-ielts زیادی در بازار وجود دارد، اما باید بین این کتاب های pre-ielts آن‌هایی را انتخاب کنید که کاربردی‌تر باشند.

نکته‌ای که مدرسین زبان به آن اشاره می‌کنند این است که مطالعه آزمون آیلتس تا حد زیادی تکنیک‌های خاص خودش را می‌طلبد که با آزمون‌های دیگر زبان مثل تافل (TOEFL) متفاوت است.

 

قطعاْ که مطالعه برای هر آزمونی تکنیک‌های خاص خودش را می‌طلبد اما هدف در اینجا فقط و فقط شرکت در آزمون آیلتس است.

یک نکته کلی در مورد انتخاب کتاب های پیش نیاز ایلتس استاندارد این است که کتاب های pre-ielts که در خصوص آزمون آیلتس مورد تایید کمبریج (Cambridge) هستند، عموماْ کتاب های pre-ielts مناسبی محسوب شده و از کیفیت خوبی برخوردارند.

اگر نشان کمبریج را روی کتاب های پیش نیاز ایلتس مشاهده کردید بدانید که این کتاب های pre-ielts از نظر محتوایی باید کتاب‌های پیش نیاز خوبی برای آزمون آیلتس (IELTS) باشد.